Markebäck!

Hur var det ? Vad gjorde vi ? Tänkte nu skriva ett inlägg om hur det var där och vad vi gjorde där :D

Trevlig lässtund!

Kom till Markebäck onsadgen den 25/7. Direkt när jag kom dit visste jag att det var en del att göra, vilket jag bara såg som en rolig sak. Dels för att man utveckas själv genom att göra nya saker samt för att få mer erfarenheter :)

Körde till ridhuset direkt och lastade ur alla mina saker som skulle upp till "lägenheten" där jag skulle bo ihop med Ida. Bar även upp mat, etc dit. Lastade sen ur och samtidigt som jag gick till stallet med R så körde morfar runt så vi även kunde lasta ur Rockys grejer. Ställde in Rocky i hans "nya" box. Han var lugn trotts att han var själv inne. När allt var på sin plats så pratade jag och Ida lite och sen gick vi och hämtade Cristall, och tog R och C till två hagar brevid varandra på en annan del av gården :)

Ni får en bild på Rocky, har tyvärr bara bilder på honom från markebäck :/ Ska se om jag hittar några andra men tror tyvärr inte de :/

Sen började arbetet! Det fanns sådant som skulle göras varje dag, såsom mocka, fylla på vatten, mat, torv (om de behövdes) etc. varje dag. Sen efter de fanns de en "att göra lista" där det stog mindre saker som man skulle göra om man fick tid över. Som ex. plocka ogräs på hingstbacken, fylla på havre/grov överallt, kolla alla föl, lösdriften, hingstbetet osv. Det var en lång lista. Men samtidigt var det både kul och skönt att ha saker att göra de flesta dagarna! Vi hade alltid några fasta tider som skulle hållas koll på. Så här kunde en vardag se ut,

* Började halv åtta
* Fodrade alla hästar (jag tog oftast "stora stallet" och Ida tog oftast hingststallet)
* Gick iväg och kollade alla fölmärrar + föl samt gav dem grov
* Släppte ut alla hästar i "stora stallet". Vilket Ida och jag oftast hjälptes åt med.
* Sen började jag mocka i stora stallet och man hann oftast större delar av de innan klockan hann bli elva.
* Strax innan elva var det sen dag att byta hingst och ge hingstarna deras lunch.
* Elva var det fika i ca 30 min. Alla tillsammans vilket vart många trevliga pratstunder.
* Mockade om det var något kvar att mocka och sedan la jag in kvällsmaten i alla boxar.
* När båda stallen var klara, hingststallet och stora stallet så började man på "att göra listan". Om inte "L" hade något annat vi skulle prioritera först.
* Följde sedan listan till och från beroende på om något var tvunget att tas innan, tills klockan blev närmare fem. För att då beroende på väder ta in hästarna. Ibland fick de gå in tidigare och ibland senare allt helt beroende på vilket väder det var ute.
* Kolla till och ge fölmärrar + föl havre.

~ Alla dagar skulle även alla hästar som gick på bete och lösdriften kollas! Vilket togs när vi hade tid. Ibland på fm, em eller kvällen beroende lite på hur mycket vi hade att göra och vad. Även ston + föl skulle kollas vilket gjordes på morgonen och kvällen när de fick morgon-/kvällsmat.

Ni får en till bild på Rocky från markebäck <3

De dagar som var semin dagar, vilket var måndag, onsdag och fredag så var det också att ta in hästar till seminering och till dräcktighetskoll. För att sedan även släppa ut dem när de var klara.
Har säkert glömt massor, men är det något ni undrar över så är det bara att fråga! :D

Har tyvärr inga bilder på mina favoriter, då jag inte hade med mig min kamera så mkt.. Tyvärr! :/
Ida har massa bilder, dock fick jag inte visa dem, men hoppas hon lägger upp några iaf!
 
//Jossan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0